2017. február 8., szerda

Túra a Pentele-hídhoz

Már rengetegszer jártunk erre,ezért most nem emelek ki egy túrát sem,hanem egy álltalános túraleírást írok az ide vezető útról.
A híd 2007-es átadása óta megnyílt az út egy eddig Dunaújvárosból nehezen elérhető tájakhoz,településekhez,érdekességekhez.Maga a híd is elég látványos és érdekes,azonban ha ide tervezünk túrát érdemes továbbmennünk valamelyik hídhoz közeli településre,ezek elsösorban Dunavecse,Apostag,Kisapostag vagy esetleg Dunaegyháza vagy Szalkszentmárton.
Mi legtöbbször Dunavecsét vettük célba.A település sok érdekességet tartogat és mondhatni Petőfi második otthona is volt.

Mivel ez helyi túrának mínösitettük,így ide mindig otthonról indultunk,hasonlóan mint a csatornához vezető útjainkon.Az út első része átvezet a városon,szerencsére a zöldebb területén.A stadionnál választhatunk: vagy lemegyünk a jól járható betonúton ami belemegy a piros jelzésbe,vagy követjük az egykori dunaújvárosi kisvasút nyomvonalát és a látványos és érdekes dunaparti erdőkben és dombokon megyünk le,amik végén szintén a piros jelzésen kötünk ki.
Mi hol így mentünk,hol úgy.A piros jelzés pedig elvezet a Pentele-hídhoz.

A második tó
A piros mint arról már a Veszélyes vízeken bejegyzésemben is írtam  (itt ) levezet a szivattyúházak mellé és a horgásztavakhoz.Itt több kisebb,nagyobb horgásztavacska van.Ha a híd felé haladunk az úttól jobbra a tavak,balra pedig a Duna van.Szép és látványos hely!A D28 névre hallgató horgásztavak közül a második tó a legszebb és a leglátványosabb,a piros jelzés mellette halad el,majd sorban jön a többi tó amelyekbe hol van víz,hol nincs.A második tóban mindenesetre mindig van víz.Aztán az út valamelyik két tó között visszafordul a dunaparti domb felé és enyhén felfelé vezet de csak egy darabig.A domb felénél érjük el a csatornát amelyröl ugye nem rég írtam ( itt ).A csatornán két kis híd vezet át,legutóbb mikor itt jártunk az a híd amelyiken a piros jelzés halad át,már rendkivül rossz állapotban volt,a másik híd viszont még tökéletes volt!Itt a csatornánál vigyázzunk mert kicsit veszélyes hely.Nagy robajjal,meredeken megy le a víz az út pedig egy darabon közvetlen a csatorna mellett halad el!Ha nem figyelünk beleeshetünk!

Én a csatornánál
Utoljára 2016 szeptemberében jártunk erre,akkor már a piros jelzések mellett itt-ott láttunk üres fehér mezőket.Nem tudtuk mire vélni a dolgot,gondoltuk a piros jelzést újitják fel.Az online turistatérkép szerint viszont a Mária zarándokút jelei kerültek felfestésre a kis "m" betűvel.Ez az út ezen a szakaszon amúgy ugyanaz akar lenni mint a piros jelzés.Aztán,hogy ez mennyire igaz,már az,hogy felfestésre kerültek ezek az új turistajelek,azt nem tudom.Korábban már írtam,hogy csak a saját szememnek hiszek és azóta mivel még nem jártam erre,így ennek valóságtartalmát megerősíteni egyenlőre még nem tudom.

Az út a csatorna után bemegy (itt még a piros jelzésről beszélek,bár az online térkép szerint az "m" is ugyanerre megy) a dunai erdőkbe.Ezek főleg telepitett ártéri erdők.Nyáron nehéz az útnak ez a szakasza mert több helyen is benővi a csalán.Erre túrázni főleg novembertől-áprilisig érdemes.Az erdőben elöször egy motokrosszosok álltal használt ösvényen kacskaringósan halad az út,több helyen közvetlen a Duna mellett máshol kicsit beljebb.Nagyjából 1km után a kacskaringós út nyílegyenessé válik,az erdő is más ezen a ponton.Itt teljesen szabányos sorok vannak az erdőben,leríl róla,hogy telepitett erdő.

Csillogó Duna az ártéri erdő mellett
Ez az egyenes út is több száz méteren át halad,majd újra dzsungel szerű összevisszaság kezdödik.A piros jelzés erre elég ritkán és rosszul van felfestve,könnyen nyomát veszithetjük (nem tudom az "m'-el mi lehet a helyzet,de majd ellenörizni fogom).Aztán az út egy ponton egyszer csak elvész.Olyan szakasz következik ami leginkább egy felszántott szántóföldhöz hasonlít,csak hát van rajta elég sok fa.Nyáron pedig ezen a szakaszon is sok a csalán.Ez a szakasz is tart pár száz métert és itt a jelzés teljesen el is tűnik.Aztán miután átszenvedi magát az ember ezen a szakaszon akkor újra feltünik a piros jelzés.(reménykedem benne,hogy az "m" elkerüli valahogy ezt a részt - majd megnézem).

Kéklő Duna
Újabb dzsungeles rész jön,de erre jól kivehetők a jelzések és nagyjából járható a szakasz.A túrázó kitartását végül egy teljesen jól járható szakasz juttalmazza.A dzsungel után egy teljesen jól járható út következik ami egy ponton két felé megy.A piros egyenesen tovább bemegy egy újabb erdős részbe,ahol vannak vadetetők,vadászlesek.Kellemes rész,de nyáron ez sem egyszerü.Ha nem akarunk erre menni maradjunk az úton,mert bár jelzés nélkül,de ez is elvezet a hídhoz.

Gergő a növényzet álltal benött vadászlesen
A hídat eltéveszteni sem lehet.Ebből az irányból jövet monumentális épitménynek tűnik!Az is persze.Hatalmas pilléreken álló felüljáró vezet rá az impozáns hídra.Útunk a pillérek között vezet.Közvetlen itt nem lehetséges a hídra felmenni,kicsit viszább kell menni,hogy feltudjunk rá menni,de megéri!

Régebben a piros jelzés ment tovább amúgy Kisapostagra,a másik piros meg fel a hídra.Mostanság a Kisapostagra vezető rész a térkép szerint már maga az "m" betűs útvonal tovább.A hídra továbbra is felvezet a piros,amely némi kerülövel szintén elvezet Kisapostagra a hídon pedig immár a piros négyzet vezet át.Ez decemberben még nem így volt,így ennek valóságtartalmát is ellenörizni fogjuk idén,mondom ezt most csak az online turistatérképről olvasom el.
Be linkelem,szóval ez a térkép elérhető : itt

A híd alulnézetből

A híd alatt a pillérekkel
A hídon mindkét oldalon jól járható járda vezet át,plussz az északi oldalon még egy kerékpárút is.Érdemes megállni itt-ott,hiszen a hídról minden irányba kellemes a kilátás.
Igazán kellemes érzés átsétálni rajta!Közép-Európa legnagyobb kosárfüles hídja valóban impozáns épitmény!A hídon amúgy az M8-as autópálya halad át,ám a híd egészen addig nem tudja átvenni a dunaföldvári hídtól a Dunántúl kapuja titulust amíg ez a sztráda meg nem épül.Egyenlöre erre nincs is esély úgy tünik...így a híd szerepe napjainkban az 5km kész sztrádával igen csekély.
Persze ez semmit sem von le szépségéből.A híd túloldalán már nincs ennyi pillér mint a dunaújvárosi oldalon,ha odaát lemegyünk a hídról szinte rögtön Dunavecsén találhatjuk magunkat.

Kilátás a hídról I.

Kilátás a hídról II.

Kilátás a hídról III.
A hídról lejövet legkönyebben a töltésen érhetünk be Dunavecsére,ha meg ellenkező irányba indulunk pár kilométer csak Apostag.
Mi legtöbbször Dunavecsére jöttünk,persze előfordult,hogy máshova is vezetett ez a túránk.
Dunavecse egy festői kisváros a Duna bal partján Budapestről 80km-re délre.Mindössze négyezren lakják.A település összefonódik Petőfivel,hiszen a költő szülei itt éltek 1841 és 44 között,így maga a költő rendkivül sok időt töltött itt.Számos versét itt írta és idevalósi nagy szerelme Nagy Zsuzsika is,akinek sírját a mai napig megtalálhatjuk a helyi temetőben.
Petőfi emlékét méltán örzi és ápolja a kisváros.
A ház amelyben Petőfi lakott mára már műemlék.Megtaláljuk a városka központjában Petőfi apjának mészárszékét is,valamint a város főutcáján 14 db kis pillér tetején egy-egy Petöfi vers van felvésve.

Ebben a házban lakott Petőfi

A mészárszék

A kis pillérek,rajtuk egy-egy Petőfi vers
A városban ezenkivül két Petőfi szobor is van!
Persze Petőfin kivül is van a városkában érdekesség,jó pár mindenféle emlékmű van itt,székelykapu,templomok,csodás főtér.A városon kivüli Csabonyi rész pedig nevezetes arról,hogy az Indul a bakterház című híres film egyes jeleneteit ott forgatták.
Hát nagyjából ez a Pentele-híd túra.Ezért is írtam,hogy érdemes nemcsak a hídhoz menni hanem bemenni egyik,másik közeli településre,hisz mindegyiken vannak érdekességek.
Ide vezető túránk nagyjából 14km-ek.A Duna mellett vezető út itt-ott nehezen járható főleg nyaranta,de van rá lehetőség,hogy egy másik,hosszabb,de könnyebb úton jöjjünk.
Erről majd akkor irok ha az Apostagi túránkról fogok regélni.

A híd a vecsei partról
Ami a lényeg:Dunaújvárosból egy érdekes és látványos túra tehető erre a vidékre,itt-ott akár a hegyes,erdős természet hangulatát idézve.A környező települések mindegyikéröl pedig jó a busz közlekedés vissza Dunaújvárosba,így nem kell körtúrát tennünk,a kocsit nyugodtan Dunaújvárosban hagyhatjuk.Ajánlom mindenkinek!