2016. november 27., vasárnap

Túra a Csövek-völgyébe

A Csövek-völgyét véletlen fedeztük fel.A városunk és közvetlen környékén túrázgattunk,ismerkedtünk eddig ismeretlen vagy figyelembe sem vett helyekkel.Minden kis túrán egy picivel messzebb és messzebb mentünk mint az előző túrán.Így jutottunk el a Csövek-völgyéig.A völgynek persze nem ez az igazi neve,sőt nem tudok róla,hogy bármiféle neve is lenne.Mi neveztük el Csövek-völgyének azon egyszerű oknál fogva,hogy a völgyet viadukt szerüen szelik át a csövek!

A Csövek-völgye ahol viadukt szerűen ivelnek át a csövek
A völgy Dunaújváros dél-keleti részén a gyárak és a Duna között található.Egy észak-nyugat - dél-kelet irányú völgy ami leginkább "J" alakú.Szélessége a legjobb esetben is max.80 méter lehet a hossza meg talán van 1km.Mivel egy elöző túrán már láttuk ezeket a csöveket,amik levezettek a dombról,de le még nem mentünk megnézni őket,ezért úgy döntöttünk,hogy erre egy külön túrát szervezünk.Célunk a völgy felfedezése megismerése volt.Ekkor persze még nem tudtuk milyen,mi fogad ott minket.Útunkat lényegébe a helyi Jégcsarnoktól inditottuk.Az egykori helyi kisvasút nyomvonalát követtük ami egy pontnál elfordult kelet felé,mi mentünk déli irányba.A völgy mivel még itt van a városba,a Jégcsarnoktól nem volt igazán messze.Talán ha 3km lehetett vagy még annyi se.

Az egykori kisvasút  nyomvonala
Az út a völgyig is változatos volt,hisz a vasúti nyomvonal után a domboldal felső részén vezetett,innen számtalan út indult el a domboldal felé amik valószinüleg levezettek a Dunához.Jelzett turistaút nem vezet erre,így akinek valaha is kedve támadna szintén felfedezni,megsimerni a völgyet az figyeljen oda,vagy szóljon nekem.Elnavigálom szívesen.Hamarosan egy kilátóponthoz értünk ahonnan pazar kilátás fogadott az Alföld irányába.Azt tudni kell, Dunaújvárosról,hogy nagy része egy fensíkon helyezkedik el az un.Pentelei-fensíkon a Duna felett kb. 100-110 méterrel.Innen dombokon juthatunk le a Dunához,így mivel kvázi magasan vagyunk sokhelyről jó a kilátás keletre az Alföld felé.

Egy kilátópont
A kilátópont után látjuk meg a Dunapartról a domboldalban feljövő csőveket.Ezek csövek átmérője legalább két méter,vagy több tehát igen vastagok.A Dunaparti szivattyúháztól jönnek fel (vagy inkább vezetnek le oda).Felérnek erre a 100méteres fensíkra majd ezután érdekes a dolog a fensík másik oldalán is van egy domb arra vezetnek lefelé.Itt a fensíkon szétválnak,mivel 5-6 csöről van szó,ezek innen nem egy irányba vezetnek tovább.Van amelyik erősen balra a másik jobbra a harmadik egyenesen stb.Úgy döntöttünk követjük azt amelyik egyenesen vezet.Ez vezetett le a völgybe (persze a többi is,de mi ugye ezt követtük).

Ezt a csövet követve jutottunk le a völgybe
Egy végül is azt kell mondjam szép völgybe jutottunk le,de talán a szép helyett megfelelőbb szó az érdekes.Amit odalenn láttunk: elöször is nem volt nehéz rájönni,hogy egy völgyben vagyunk.Két oldalt a kb. 100-100 méteres domboldalban erdőségek,aztán pedig a völgy felett viadukt szerűen átívelő csövek.Változó magasságban,van amelyik vagy ott fenn 50 méter magasan,van amelyik csak 5 méteren és van belölük vagy hat!Úgy döntöttünk majd végigmegyünk a völgyön,hisz nem tudtuk hova vezet,de előtte felmegyünk a legmagasabb átívelő csöre,hátha lesz valami járda szerüség amin átmehetünk rajta.Így is lett.

A legmagasabb "viadukt"

Jól járható járda a cső mindkét oldalán
Így visszaerölködtünk a dombtetőre és megtaláltuk a legmagasabban átívelő csövet.Volt rajta járható rész!Két oldalt,korláttal bíztosítva,így hát átmentünk rajta.Ez a cső amúgy nem volt az a hat között amik a szivattyúházból jöttek fel!Ez magából a domboldalból jött ki!Átmentünk hát rajta a déli oldalán.Onnan néztünk le a völgybe amit láttunk,hogy enyhén balra fordul.Átkelés után a szomszédos dombtetőn találtuk magunkat,azthittük lesz itt valami őr féle vagy ilyesmi,de egy teremtett lélek sem volt.A túloldali domb már a gyárak mögött volt,mondjuk nem a közvetlen a közelükben azért.Még ott fentről láttuk,hogy odalenn a völgyben őzek bagtatnak!Hát erre itt ebben a nem szokványos völgyben igazán nem számítottunk.Leereszkedtünk vissza a völgybe és akkor elindultunk rajta felfedezni hova is vezet.

Erre jutottunk vissza a völgybe

A Csövek-völgye csak két oldalt a csöveken járható
A völgyben járható út nem volt,sőt középen valóságos csalán mező pompázott.Középen egy csatorna szerüség vezetett,két oldalt megy egy-egy cső.Itt mentünk rá az egyik csöre,mivel olyan széles volt, ez szolgált nekünk út gyanánt.A "J" alakú völgy enyhén fordult,a csövön a gyaloglás könnyü volt.Persze megvolt az esélye a leesésnek,de ha odafigyel az ember a csövön simán végig lehetett menni.Úgy saccoltuk a völgy 1km hosszú lehet,Így hamarosan elértük a végét amely a kettes szivattyúházhoz vezetett.( kettő van,az elsőből jöttek fel a csövek,ez pedig a második volt).Viszont amire nem számítottunk a völgy végén kerítés volt egy kapuval ami keményen bevolt zárva...Nem tudtunk tovább menni.Amúgy a szivattyúház udvarán kötöttünk volna ki majd a Dunaparton.Visszafordulni nem volt kedvünk,így megmásztuk a mellettünk lévő domboldalt.Olyan filling volt mintha valamelyik hegységben járnánk.

Középen a csatorna itt a völgy elején még nem vészes,aztán mélyül és víz is folyik majd benne
Visszajutottunk arra a pontra ahol a csövek feljöttek az egyes szivattyúházból,így itt zártuk be a túrát.Ez volt tehát a Csövek-völgye amit érdekessége miatt mindenképp érdemes volt felfedeznünk.Tény,hogy nem egy kiránduló nevezetesség,de akik egy picit extrémebb túrákra vágynak azoknak jól jöhet egy ilyen kaland.Az út itt-ott nehezen járható és elsősorban fent a csöveken nem árt a fokozott figyelem!De ez is egy élmény,egy frankó kaland...