2016. november 17., csütörtök

Kilátó túra a Budai-hegyekben

Kora őszi túránk a Budai-hegységbe vezetett ezúttal.Az ország egyik népszerű túraútvonalán terveztünk túrát,úgy,hogy közben három kilátót is érintünk.Reméltük,hogy jó időben és jó kilátásban lesz majd részünk ám megérkezésünkor alaposan bevolt borúlva... Természetesen ez nem tartott vissza minket.Túránkat a fogaskerekű felső végállomásától kezdtük a Széchenyi-hegytől.

A fogaskerekű Széchenyi-hegyi végállomása
Innen egy rövidke út vezetett az egykori úttörő vasút,ma már kisvasút vagy gyermekvasút Széchenyi-hegyi végállomásához.Aki nem járt még erre az nem tudhatja,hogy a fogaskerekű végállomása nem ugyanott van ahol a gyermekvasúté,bár nincsenek egymástól messze.Itt tértünk rá aztán a zöld sáv jelzésre ami elvitt a pár száz méterre található Normafához.Gondolom a Normafát nem kell különösebben bemutatnom,szinte mindenki ismeri a népszerű Budai kirándulóhelyet.
Itt már elő-elő bukkant a nap is,de párás volt az idő,igy az itteni amúgy kitünő kilátópontról sajnos nem volt maradéktalanul élvezhető a kilátás.

Kilátás a Normafáról
A Normafánál bekaptuk reggelinket,néztük kicsit a tájat és a már reggeli órákban itt tapasztalható embertömeget.Ezekután nekivágtunk a további útnak a János-hegy felé.Innen több út is vezet a János-hegyi kilátóhoz,jelzett és jelzetlen is.Próbáltuk kiválasztani a legnépszerütlenebbet ahol nem számítottunk sok emberre.Választásunk a kék körtúra baloldali ágára esett.Persze erre is voltak kirándulók,de nem annyian mint a népszerűbb útakon.Útközben találtunk egy erdei iskolát is amely igen jópofának tűnt,majd megérkeztünk a János-hegyhez.Az idő újra beborúlt...

A János-hegyi Erzsébet-kilátó
A János-hegyi Erzsébet-kilátónál amely talán az ország legnépszerűbb kilátója,még éppen megúsztuk a nagy embertömeget.Ám sajnos időközben az idő teljesen rosszra fordult így odafentről a kilátás nem volt élvezhető.Még odafent bámészkodtunk amikor megjelent kb. 200 turista,így nem volt mit tenni,lejöttünk.

Ki ne tudná a János-hegy a kilátónál Budapest legmagasabb pontja (nem a Budai-hegységé!) a tengerszint felett 527 méter magasságban van.E kilátó előtt állt már itt egy fa kilátó amelyet 1908-ban lebontottak.Még abban az évben elindult az új kilátó építése amelyet 1910 szeptember 8-án adtak át és Erzsébet királynéról nevezték el,aki 1882-ben járt a hegyen.
Az 1990-es évekre a kilátó állapota leromlott és életveszélyessé vált,szerencsére nem hagyták elpusztulni,2001 és 2005 között felújították,így ma teljesen jó állapotba várja a kirándulókat!
Mi meg folytattuk útunkat mostmár a piros sáv jelzésen,ez vezetett le a hegyről és vitt a Szépjuhászné gyermekvasútállomásra.

A Szépjuhászné állomás a gyermekvasút legnépszerűbb állomása.Nem véletlenül,hisz vannak itt jobbnál jobb büfék,játszóterek.Kitünöen elérhető busszal a városból és persze a kisvasúttal is.Nem beszélve,hogy itt futnak össze a jelzéssel ellátott turistaútak amelyeken a Budai-hegység külömböző részeire juthatunk el.Mi a sárga sáv jelzésen folytattuk a túrát.Innen egy erős emelkedő megmászni a Hárs-hegyet,ám megéri.Odafent egy klassz kilátó fogad amely nekem első látásra a Mecseknádasdi Vár-hegyi kilátóra emlékeztetett,hiszen annak a hasonmása volt!
Ennek a helyén is korábban egy fa kilátó állt,de elhanyagolták ami aztán össze is dölt.Ezután épült meg a jelenlegi kilátó a 80-as években amelyet Kaán Károlyról neveztek el.
Kaán Károly erdőmérnök volt,több intézkedése összefügött a természeti értékek megvédése mellett.
A kilátót éppen 2016-ban újították fel,én ottjártamkor a legfelső szinten némi imbolygást azért éreztem.

A Kaán Károly-kilátó
A kilátó nehezen fotózható meg körül ölelik az erdő fái.Hála a felújításnak remek állapotban van,odafentről pedig a némi imbolygás ellenére is,csodás kilátás fogadja a vándort.Mindenképpen ha erre járunk ne hagyjuk ki!
Folytatva a túrát a sárga jelzésen a kilátó közelében rögtön felleljük a Bátori-barlangot ami sajnos levan zárva a nagy közönség előtt.

Bátori-barlang lezárva.
Mivel nem lehetett bemenni a barlangba, folytattuk a gyaloglást a sárgán.Hirtelen jó idő lett és ragyogott a nap!Örültünk neki mert egy kilátó még hátra volt!Az út itt már lefelé menetre váltott,így elöször éreztük ezen a túrán,hogy minden stimmel.A Kaán kilátótól kb.2km-re leltünk rá a Kis-Hárs-hegyi Makovecz kilátóra ami igencsak fura szerkezetnek tünk felfedezve rajta a Makovecz stílus jegyeit.

Makovecz-kilátó
A kilátóra kér irányból is felmehetünk a fa csigalépcsökön,odafenn viszont nagyon kis helyünk marad élvezni a kilátást és ez mellett ez a kilátó már komolyabban imbolyog!A korlát sem tünt túl biztonságosnak,így aki itt jár majd annak nem árt a fokozottabb figyelem.Persze mindez nem gátolt meg minket abban,hogy élvezzük az ezúttal minden igényt kielégitő kilátást!Csodás panoráma fogadja fent az embert.Szép a kilátás Budapestre,érdemes feljönni.

Kilátás a Makovecz-kilátóból
Miután kigyönyörködtük magunkat,folytattuk az utat immár a végcélig levezető sárga jelzésen.
Elöször elértük a Hárs-hegyi gyermekvasútállomást ami ellentétben a Szépjuhásznével rendkivül népszerütlen.Itt egy árva lelket sem találtunk...Ezután már nem volt messze a végállomás:Hüvösvölgy.Útközben még egy ismeretlen katona sírral találkoztunk és angol turázókkal,akiknek sikerült némi útbaigazitást adnunk.
Hüvösvölgyben egy sörrel koronáztam meg a sikeres túrát.Ezután a 61-es villamossal húztunk vissza a Délibe.Emlékezetes szép túra kb.15km-es,